زمان خواندن 3 دقیقه
گیمیفیکیشن دقیقا همان راهکاری است که به شما کمک میکند با ساختن بازیهای هیجان انگیز فروشتان را افزایش بدهید. قبل از همه چیز با تعریف گیمیفیکیشن شروع میکنم.
گیمیفیکیشن یا بازی سازی هنر استفاده از مکانیسمها و جذابیتهای بازی در یک عملی است که ربطی به بازی ندارد. تنها هدف آن افزایش مشارکت، تعهد و اشتیاق افراد تیم است.
قطعا یکی از جذاب ترین جاهایی که میشود از بازی سازی استفاده کرد، بخش فروش شرکتهاست.
به این آمارهای جذاب دقت کنید:
خب، در ادامه این مقاله ۴ بازی جذاب را که خود ما بارها از آن در افزایش فروش استفاده کردهایم، با شما به اشتراک خواهم گذاشت. در ضمن یک اکسل رایگان هم که امکان پیاده سازی تمام بازیها را به شما میدهد، در انتهای مقاله قابل دانلود است.
گیمیفیکیشن استراتژی است که اجزای بازی را در یک متن غیربازی ادغام میکند تا یک سری رفتارهای خاص را برانگیزد. گیمیفیکیشن یا بازی سازی از طرح و مکانیسم بازی استفاده میکند تا مشارکت فعال را ترغیب کرده و کارها را جذاب و لذت بخش کند.
گیمیفیکیشن یا بازیسازی استراتژی است که سرگرمی و عناصر بازی را در متن جدی و رسمیتر ادغام میکند تا مشارکت کارکنان را افزایش داده و انگیزه آنها را بالا ببرد.
گیمیفیکیشن فروش فرآیند تبدیل کارهای مرتبط با قیف فروش مانند تماس، تعیین وقت ملاقات و انجام معاملات را به یک بازی تبدیل میکند. انجام وظایف معمولاً با پاداش همراه است که فروشندگان را ترغیب میکند که به صورت مداوم رفتارهایی را تکرار کنند که به آنها در موفقیت کمک کرده است.
برای مدیران فروش، گیمیفیکیشن عمدتا به معنای درک چگونگی استفاده از روانشناسی ذاتی انسان، برای انگیزهدهی و جلب نمایندگان فروش است و هنگامی که به درستی پیادهسازی میشود، باعث ایجاد تیمهای موفقی میشود که متحرک، موثر و عامل موفقیت کسبوکار هستند.
گیمیفیکیشن فروش بر اصل روانشناسی شرطی استوار است. این مدل که توسط بی.اف. اسکینر مطرح شده است، میگوید که عواقب رفتار، باعث میشود که یک رفتار را تکرار، یا از آن اجتناب کنیم. رفتارهایی که با تقویت مثبت، مثل پاداش دادن یا تحسین شدن همراه باشند، بیشتر هم تکرار میشوند.
شرطی سازی در تمام موجودات باهوش طبیعت دیده میشود. برای مثال، هنگامی که به حیوانات حرکت خاصی مانند نشستن آموزش داده میشود، زمانی که حیوان آن کار را انجام میدهد، مربی به او جایزهای مثل یک خوراکی خوشمزه میدهند.
خوراکی، یک تقویت مثبت است، بنابراین حیوان ترغیب میشود که عمل را تکرار کند. به مرور زمان، نشستن به عنوان یک رفتار طبیعی در سگ باقی میماند و نیازی به جایزه ندارد.
گیمیفیکیشن در فروش مزیتهای بیشماری دارد. از جمله:
کلا بازی های فروش می تواند دو مدل باشد:
بازیهای چالشی: در بازیهای چالشی جایزه به سه نفر اول جدول بازیها تعلق میگیرد. البته شما میتوانید یک محدودیت اولیه برای ورود به بازی بگذارید مثلا اگر بازی میزان فروش است سه نفر اول بیشترین فروش جایزه میگیرند و شخصی وارد بازی میشود که بیش از ۵۰ میلیون تومان بفروشد.
بازیهای ماموریتی: در بازیهای ماموریتی کسی برنده است که ماموریت مشخص شده را انجام دهد. مثلا شما میگویید هر کس در مدت یک هفته صد میلیون بفروشد برنده است، پس یعنی همه اعضای تیم نیز میتوانند برنده بازی شوند.
هدف بازی: تولید فرصتهای (مشتریان بالقوه) بیشتر
نوع بازی: چالشی یا ماموریتی
مدت بازی: محدوده زمانی مشخص (بهتر است دوره زمانی بیش از دو هفته نباشد)
توضیح بازی:
اول نوع بازی را انتخاب کنید اگر به صورت ماموریتی میخواهید برگزار کنید عدد ماموریت را مشخص کنید (مثلا ۲۰۰ فرصت در یک هفته).
سپس هر روز در انتهای روز اکسل را به روز کنید تا بچهها اول روز ببینید که در چه وضعیتی در بازی قرار دارند. به صورت اتوماتیک اکسل برندهها را لحظهای نشان میدهد.
هدف بازی: افزایش فعالیت های کلیدی تیم
نوع بازی: چالشی یا ماموریتی
مدت بازی: محدوده زمانی مشخص(بهتر است دوره زمانی بیش از یک هفته نباشد)
توضیح بازی:
اول نوع بازی را انتخاب کنید اگر به صورت ماموریتی می خواهید برگزار کنید عدد ماموریت را مشخص کنید (مثلا ۲۰۰ فعالیت تماس در هفته)
فعالیتهای کلیدی تیم را مشخص کنید، حداکثر ۳ فعالیت و ضرایب امتیازی آنها را مشخص کنید.
سپس هر روز در انتهای روز گوگل شیت را از تعداد فعالیتهای بچهها تکمیل کنید تا بچه ها در ابتدای روز ببینند که در چه وضعیتی در بازی قرار دارند. فایلی که در ضمیمه برای شما آماده شده به صورت اتوماتیک و لحظه ای برندهها را نشان میدهد.
هدف بازی: افزایش دقت تیم در شناسایی فرصتها
نوع بازی: چالشی
مدت بازی: محدوده زمانی مشخص (به صورت ماهیانه برگزار شود)
توضیح بازی:
بچهها به ازی هر معامله پیشبینی خود را از مبلغ هر معامله و احتمال وقوع معامله اعلام کنند. در صورتیکه معامله پیشبینی شده موفق شده امتیاز مبلغ × احتمال به امتیازهای آنها اضافه خواهد شد و در صورت که معامله ناموفق شود مبلغ × احتمال از امتیاز آنها کم خواهد شد.
هدف بازی: فروش بیشتر
نوع بازی: چالشی یا ماموریتی
مدت بازی: محدوده زمانی مشخص (بهتر است دوره زمانی بیش از یک هفته نباشد)
توضیح بازی:
اول نوع بازی را انتخاب کنید، اگر به صورت ماموریتی میخواهید برگزار کنید، عدد ماموریت را مشخص کنید (مثلا ۱۰۰ میلیون تومان در یک هفته).
سپس هر روز در انتهای روز اکسل را به روز کنید تا بچهها اول روز ببینید که در چه وضعیتی در بازی قرار دارند. فایلی که در ضمیمه برای شما آماده شده به صورت اتوماتیک و لحظهای برندهها را نشان میدهد.
فایل را دانلود کنید، اگر میخواهید به صورت آنلاین بازیسازی را پیش ببرید فایل را در گوگل شیت ایمپورت کنید و فراموش نکنید دسترسی تغییر دستی آن را برای شرکتکنندگان ببندید. اگر هم که میخواهید بصورت آفلاین پیش ببرید، فقط دانلود کرده و شروع کنید ولی حتما به یک صفحه نمایش بزرگ برای اشتراکگذاری نتایج با تیم خود نیاز خواهید داشت.
برای اطلاعات بیشتر، مشاهده ویدئوی نحوه استفاده از فایل و همچنین دریافت بازیهای بیشتر نیز میتوانید در کانال تلگرامی didarcrmclub عضو شوید.
در بخش گزارشات روی معاملات ورودی کلیک کرده، تاریخ روز را مشخص کنید و سپس روی تب بر محور کاربران کلیک کنید. اینجا میتوانید تعداد معاملات ورودی هر یک از بچه های تیم فروش را ببینید.
در بخش گزارشات روی فعالیتها کلیک کرده، تاریخ روز را مشخص کنید و سپس روی تب بر محور کاربران کلیک کنید. اینجا میتوانید تعداد فعالیتهای کلیدی هر یک از بچههای تیم فروش را ببینید.
آخر روز فایل اکسل معاملات را اکسپورت گرفته و براساس تک تک بچه ها فیلتر کنید و داده های مبلغ معامله و احتمال را وارد فایل اکسل کنید.
در بخش گزارشات روی گزارش کلی فروش کلیک کرده، تاریخ روز را مشخص کنید و سپس روی تب بر محور کاربران کلیک کنید. اینجا میتوانید مبلغ مجموع فروش هر یک از بچههای تیم فروش را ببینید.
آخرین نکته هانینگر این است که برای اندازهگیری معیارها و نتایج گیمیفیکیشن از سیستمهای دقیق و خودکار استفاده کنید. اگرچه جذابیت گیمیفیکیشن از دریافت پاداشها ناشی میشود، اما شما میتوانید با بازیسازی (gamify) کردن فرآیندهای خود با استفاده از ابزارهای اینکار، به فروشندگان کمک کنید تا روند موفقیت خو را به شکل بصری ببینند و احساس کنند که واقعاً درحال انجام یک بازی هستند!
در ادامه برخی از این ابزارها را بررسی میکنیم .
این پلتفرم به عنوان پلتفرمی با «بهترین استفادهپذیری»، «بهترین رابطه» و بیشترین قابلیت پیادهسازی» انتخاب شده به شما کمک میکند تا نمایندگان را ترغیب به مشارکت در رقابتهای مجازی کنید. شما میتوانید اهداف و KPIها را به بازیسازی یا گیمیفای کنید و به نمایندگانی که به تارگت خود رسیده اند، پاداشهای ویدئویی ارسال کنید.
این ابزار با ویژگیهای غنی، به شما کمک میکند تا وظایف روزمره خود را به انجام فعالیتهای جذابی تبدیل کنید که رقابت سالم و بهرهوری را ترویج میکنند. شما میتوانید چالشها، مسیرها و مسابقات مختلف برای تیمهای خود ایجاد کرده و به آنها برای انجام وظایف پاداش دهید. نمایندگان میتوانند پیشرفت خود را در یک جدول امتیاز بندی بررسی کرده و بفهمند که چگونه تیمها برای دستیابی به اهداف فروش با یکدیگر همکاری میکنند.
یک مطالعه داخلی از سِیلز اسکرین نشان داده که تیمهایی که از این پلتفرم استفاده میکنند، به طور میانگین ر فعالیتهای فروش خود افزایش دو برابر را تجربه کرده اند. شما میتوانید از این ابزار برای ایجاد بازیها و مسابقات تعاملی برای دستیابی به اهداف و KPIها استفاده کنید و نمایندگان فروش هم میتوانند پیشرفت خود را در صفحاتی مثل صفحات بازی بررسی کنند.
در نهایت برسیم به مخاطب خاص همه این موارد، یعنی همون گوگل شیت موعود! برای استفاده از این گوگل شیت فقط کافیست فایل اکسل گیمیفیکیشن را دانلود کنید. فراموش نکنید دسترسی تغییر دستی آن را برای شرکت کنندگان در مسابقه ببندید.
گیمیفیکیشن چیست؟
گیمیفیکیشن یا بازی سازی هنر استفاده از مکانیسمها و جذابیتهای بازی در یک عملی است که ربطی به بازی ندارد. تنها هدف آن افزایش مشارکت، تعهد و اشتیاق افراد تیم است.
چند نوع بازی فروش داریم؟
در مقاله هم گفتیم که دو نوع بازی فروش داریم: بازیهای چالشی و بازیهای ماموریتی